Wewnętrzny krytyk każdego Trenera Personalnego – cz. I

Złowrogi krytykujący wyraz twarzy na tle muru

„Wewnętrzny krytyk to ta część Ciebie, która Cię osądza, umniejsza Ci i zmusza Cię do działania/zaniechania działania; obniża Twoje poczucie własnej wartości, sprawia, że czujesz się ze sobą źle. To jeden z najtrudniejszych i najbardziej nieustępliwych aspektów, z którymi zmagają się ludzie. W rzeczywistości, wewnętrzny krytyk nie jest pojedynczą częścią Ciebie; możesz mieć kilka krytykujących części Ciebie, które Cię osądzają w różny sposób
i z różnych powodów. W naszych badaniach nad wewnętrznym krytykiem rozróżniliśmy jego siedem typów.

Perfekcjonista

Ten krytyk stara się zmusić Cię do robienia wszystkiego perfekcyjnie. Posiada bardzo wysokie standardy zachowania, działania oraz wykonywania. Czasem też powstrzymuje Cię przed tworzeniem czegokolwiek
ze względu na strach, że to, co zrobisz, nie będzie wystarczająco dobre. A czasem zmusza Cię do działania
w nieskończoność, aby tylko doprowadzić rzecz do perfekcji.

Wewnętrzny kontroler

Ten krytyk stara się kontrolować zachowania impulsywne, które mogłyby nie być dobre dla Ciebie bądź innych bądź niebezpieczne. Zazwyczaj bywa szorstki i zawstydzający, kiedy się na czymś wyłożysz.

Zadaniowiec

Ten krytyk stara się zmusić Cię do ciężkiej pracy lub zdyscyplinowania w celu osiągnięcia sukcesu, bądź uniknięcia bycia przeciętnym. Może spowodować nadmierne staranie się bądź pracoholizm.

Umniejszacz

Ten krytyk stara się obniżyć Twoją wiarę w siebie oraz Twoje poczucie własnej wartości, dlatego tez nie podejmiesz ryzyka zrobienia czegoś, co byłoby niebezpieczne, bądź też nie spróbujesz, aby nie ponieść porażki, bądź też nie będziesz zbyt wielki, wpływowy lub widoczny, aby nie zostać zaatakowanym albo odrzuconym. Ten krytyk sprawia, że czujesz się bezwartościowy.

Niszczyciel

Ten krytyk nieustannie atakuje Twoje fundamentalne poczucie własnej wartości. Głęboko Cię zawstydza. Wierzy, że nie powinieneś istnieć.

Obwiniacz

Ten krytyk atakuje Cię za podjęcie bądź nie podjęcie działania w przeszłości albo za powtarzające się zachowania z przeszłości, które były krzywdzące dla innych albo narusza głęboko Twoją wartość jako dobrego człowieka. Sprawia, że czujesz się winny i nigdy Ci nie wybaczy.

Szablonista

Ten krytyk stara się dopasować Cię do określonego kształtu albo, żebyś był dokładnie taki, jak Twoja rodzina, czy kultura – np.: dbający, agresywny, uprzejmy. Atakuje Cię, kiedy taki nie jesteś i nagradza, kiedy taki jesteś. Jeśli nie jesteś dopasowany do określonego kształtu, nieustannie sprawia, że czujesz się niepasujący, nieodpowiedni.

Pomimo bólu, jaki ze sobą niosą, każdy rodzaj wewnętrznego krytyka stara się pomóc Ci bądź Cię ochronić przed bólem na swój własny, zniekształcony sposób. Poprzez określenie, jaki rodzaj wewnętrznego krytyka/wewnętrznych krytyków posiadasz, możesz go/ich łatwo rozpoznawać i dzięki temu dowiadywać się, co dla Ciebie próbuje/próbują zrobić. To z kolei umożliwia nawiązanie relacji współpracy  z krytykiem/krytykami i przetransformowanie go/ich w zasilające Cię źródło.”

Tak o wewnętrznym krytyku (WK) pisze psycholog i twórca opisanego rozróżnienia
Jay Earley.

Aby rozpocząć skuteczną pracę z wewnętrznym krytykiem, należy prawdziwie, możliwie bez zniekształceń, określić swoje mocne i słabe strony, w sposób obiektywny ocenić swoje dotychczasowe sukcesy i porażki oraz oddzielić opinie innych od własnego zdania na swój temat. Konieczne jest także zweryfikowanie własnego systemu wartości, według którego kształtujemy swoje życie, a w związku z tym codzienne wybory.

Najłatwiej jest zidentyfikować WK i przyporządkować odpowiednim typom poprzez przywołanie, a następnie wnikliwe przeanalizowanie, w jaki sposób byliśmy motywowani, krytykowani, ośmieszani, onieśmielani przez najbliższe otoczenie do mniej więcej ósmego roku życia (bardzo ważny w tym procesie jest udział nie tylko osób starszych, ale również rodzeństwa i innych dzieci).
Do tego wieku kształtujemy swoją wiedzę na temat nas samych i w późniejszym czasie jest to podstawa do działania „autopilota” pod postacią różnych typów WK, który może stać się destrukcyjny, jeśli dominują w nim mechanizmy hamujące działanie (ze względu na strach, zbyt niskie poczucie własnej wartości, itp.) bądź wyniszczający poprzez na przykład nadaktywność
(jak przy perfekcjonizmie).

Warto poświęcić na taką pracę przynajmniej miesiąc i w tym czasie codziennie wykonywać ćwiczenia, pomagające identyfikować, do którego z WK należą dane podszepty i od razu analizować, jakie jest ich źródło, czy to prawda na nasz temat czy też na przykład cudza opinia, którą przyjęliśmy za własną.  Pomocne jest systematyczne zapisywanie pojawiających się, dręczących myśli, bądź krytyki, czy nakazu działania. Wartość takich zapisków po miesiącu jest nieoceniona, gdyż poprzez codzienne analizowanie podszeptów WK, z łatwością przyjmiemy zmianę sposobu funkcjonowania, gdyż niejako samoistnie nastąpi uświadomienie wewnętrznych mechanizmów.

„Dopóki nie uczynisz nieświadomego  świadomym, będzie ono kierowało Twoim życiem, a Ty będziesz nazywał to przeznaczeniem” C.G.Jung

Tekst autorstwa Małgorzata Eisenberger


Trenerze
Wiem, że masz dość spamu na swojej skrzynce. Wiem też, że mogę dać Ci więcej niż myślisz. Gratuluję Ci, że wybrałeś zawód Trenera. Jeszcze bardziej gratuluję, że chcesz być najlepszy na rynku. Zapisz się na mój newsletter, a obiecuje Ci, że przy Twoim 100% zaangażowaniu nic Cię nie powstrzyma i uciekniesz konkurencji. To Ty będziesz wyznaczał trendy.
Do usłyszenia.
Kasia F.