Trening z osobą z nadciśnieniem tętniczym – cz. I

Lekarz mierzy ciśnienie

UWAGA: Niniejszy artykuł nie jest poradą medyczną. Podjęcie współpracy z osobą chorą na nadciśnienie tętnicze wymaga stałej współpracy z lekarzem prowadzącym oraz fizjoterapeutą.

Nadciśnienie u podopiecznych

Nadciśnienie, innymi słowy wysokie ciśnienie, wiąże się ze zwiększonym ryzykiem chorób serca, udarów czy śmierci. Wysokie ciśnienie to siła wywierana przez krew na ściany naczyń krwionośnych. Nacisk ten zależy od pracy wykonywanej przez serce oraz oporu naczyń krwionośnych. Według najnowszych  wytycznych światowych organizacji zdrowia stan patologiczny występuje wtedy kiedy ciśnienie jest na poziomie 130 mmHg lub 80 mmHg w porównaniu ze starym standardem 140 mmHg lub 90 mmHg. Zmiany w ciśnieniu powodowane są przez czynniki stresogenne, które dzielimy na te fizyczne i psychologiczne.

W powszechnym przekonaniu, trener personalny może jedynie pracować ze stresorami fizycznymi wprowadzanymi podczas treningu, tak, żeby ich wpływ na zdrowie ćwiczącego nie miał niekorzystnego wpływu. Pamiętać należy jednak również, że w obecnych czasach, niemal każda osoba jest narażona na stresory psychologiczne, które mają wpływ na samopoczucie i stan fizyczny organizmu.

Najprostszym i najpopularniejszym lekarstwem jakie należy zastosować wobec nadciśnieniowca, jest zmiana stylu życia i wprowadzenie aktywności fizycznej oraz odpowiedniego planu żywieniowego. Podopieczny przed podjęciem współpracy z trenerem powinien jednak uzyskać zgodę lekarza na wykonywanie ćwiczeń. Możesz również poprosić podopiecznego aby wykonał test wysiłkowy, który da Ci odpowiedź w jakim stanie fizycznym aktualnie się on znajduje. Jeśli Twój podopieczny jest już leczony farmakologicznie, pamiętaj, że leki obniżające ciśnienie mają znaczny wpływ na przebieg treningu. (Nie będę rozpisywać się w temacie lekarstw na nadciśnienie ponieważ artykuły w tym temacie możecie znaleźć u Kasi na blogu).

Jak zatem bezpiecznie i efektywnie poprowadzić swojego podopiecznego?

Dowiedz się z czego wynika wysokie ciśnienie swojego podopiecznego. Czy jest to coś z czym zmaga się całe życie, a może coś co nadeszło nieoczekiwanie. Jeśli jest to choroba nabyta, spróbuj znaleźć przyczynę. Czy jest to spowodowane bodźcami  fizycznymi, a może psychologicznymi. Czy wynika to ze złej diety, braku aktywności fizycznej, a może stresogennej pracy lub sytuacji rodzinnej. Dzięki tej wiedzy będziesz w stanie odpowiednio dobrać plan treningowy, a może nakierować na drogę ku wyeliminowaniu problemu. Wykorzystaj czas na konsultacji w stu procentach!

TRENING

  1. Zaleć podopiecznemu prowadzenie dzienniczka, w którym będzie notował pomiary ciśnienia, najlepiej w różnych porach dnia, przed i po treningu.  W idealnym świecie to ty trenerze jesteś w stanie sprawdzić ciśnienie swojego podopiecznego przed treningiem. Wedle zaleceń światowych organizacji zdrowia, osoba nie powinna podejmować się aktywności fizycznej gdy jej ciśnienie przekracza poziom 200 mmHg wartości ciśnienia skurczowego lub  115 mmHg ciśnienia rozkurczowego.
  2. Podczas gdy Twój podopieczny trenuje regularnie, jego zapotrzebowanie na leczenie farmakologiczne może ulec zmianie, dlatego ważne jest, abyś zachęcał swojego podopiecznego do systematycznych kontroli lekarskich.
  3. Uświadom podopiecznego, że zrezygnowanie z regularnej aktywności fizycznej może wiązać się z utratą efektu hipotensyjnego, a co za tym idzie jego leczenie farmakologiczne może ulec zmianie.
  4. Naucz podopiecznego poprawnej techniki oddychania. Wstrzymywanie oddechu podczas treningu może powodować duże wahania ciśnienia krwi, nieprawidłowy rytm serca czy utratę przytomności.
  5. Przed rozpoczęciem treningów, zapoznaj podopiecznego z objawami ostrzegawczymi takimi jak duszności, zawroty głowy, ucisk w klatce piersiowej, mroczki przed oczami, złe samopoczucie. Dzięki temu będziesz w stanie do pewnego stopnia zaufać swojemu podopiecznemu i waszej komunikacji.
  6. Jeśli poziom zaawansowania Twojego podopiecznego jest bardzo niski zacznij od krótszych sesji treningowych, stopniowo zwiększając jego czas trwania. ACSM w swoich zaleceniach pisze, że najbezpieczniejszą formą aktywności zarówno dla osób zdrowych oraz tych obciążonych chorobami układu krwionośnego (za zgodą lekarza prowadzącego) jest trening na poziomie umiarkowanej intensywności przez 150 minut tygodniowo, w odcinkach 30. minutowych, lub w przypadku niskiego zaawansowania w odcinkach 10. minutowych kilka razy dziennie. Najprostszym sposobem upewnienia się czy dana aktywność wykonywana jest na poziomie umiarkowanej intensywności jest WALK & TALK, czyli rozmowa podczas trwania wysiłku. Jeśli Twój podopieczny nie jest w stanie z Tobą rozmawiać znaczy to, że wysiłek przekracza już zamierzony poziom. Jeśli jednak Twój podopieczny jest na siłach z Tobą swobodnie rozmawiać, znaczy to, że poziom wysiłku jest zbyt niski.
  7. Po każdym treningu upewnij się, że podopieczny ma czas na cool-down ponieważ leki obniżające ciśnienie krwi, mogą spowodować jego spadek zbyt szybko po skończonej aktywności fizycznej.

Na sam koniec: Trenerze miej na uwadze, że Twój podopieczny, zwykły śmiertelnik, nie będzie startował w zawodach sylwetkowych. Trening powinien być prozdrowotny, wspomagający poprawę pracy układu krwionośnego. Mam nadzieję, że te wskazówki pomogą zacząć Ci współpracę z podopiecznym zmagającym się z nadciśnieniem.

Marta Jankowska Trener Personalny

II część TUTAJ


Trenerze
Wiem, że masz dość spamu na swojej skrzynce. Wiem też, że mogę dać Ci więcej niż myślisz. Gratuluję Ci, że wybrałeś zawód Trenera. Jeszcze bardziej gratuluję, że chcesz być najlepszy na rynku. Zapisz się na mój newsletter, a obiecuje Ci, że przy Twoim 100% zaangażowaniu nic Cię nie powstrzyma i uciekniesz konkurencji. To Ty będziesz wyznaczał trendy.
Do usłyszenia.
Kasia F.